Hvordan hjælper man egentlig bedst de 0 til 2-årige børn med at lære nye ord, og hvordan hjælper man dem til at bruge sproget aktivt?
Det er man i øjeblikket i gang med at undersøge i ni vuggestuer og cirka 95 dagplejere i Skive Kommune. Projektet LæseLeg hjælper på vej, og vejen går blandt andet igennem at skabe nogle gode læseoplevelser for børnene.
Involveres aktivt
LæseLeg bygger på den evidensbaserede metode dialogisk læsning. I modsætning til traditionel oplæsning hvor den voksne læser, og barnet lytter, forsøges børnene involveret aktivt i oplæsningen af billedbøger gennem historiefortælling, dialog, lege og kreative aktiviteter.
Børnene får gode læseoplevelser samtidig med at de tilegner sig et nuanceret sprog. Det hjælper deres kommunikative evner på vej, og støtter dem samtidig i at indgå i fællesskaber. Det er i hvert fald teorien bag, og indtil videre glæder ledende tale-hørekonsulent, Mette Sejbjerg Andersen, sig over resultaterne:
-LæseLeg højner helt klart kvaliteten af sprogarbejdet, fordi der skabes viden og bevidsthed om hvordan man kan arbejde med sprogstimulering, siger hun.
Med LæseLeg læses der bestemte bøger, og man arbejder med den samme bog i to uger ad gangen. Bogen læses fire gange om uge, og så arbejder pædagoger og børn med udvalgte ord fra bogen igennem forskellige aktiviteter – det kan for eksempel være gennem sang, sanglege, på ture eller lignende.
Fantastisk engagement
Deltagerne er delt op i to forskellige grupper – en gruppe, hvor børnene får en LæseLeg-indsats og gruppe, som i første omgang er kontrolgruppe. Senere på året bliver det også muligt for kontrolgruppen at bruge Læseleg i det daglige.
Alle deltagende børn i projektet er blevet sprogvurderet forud for opstart, og bliver det igen, når indsatsen er afsluttet.
-Det er for at måle, hvor meget børene har rykket sig i løbet af perioden. Vi er nu lidt over halvvejs i projektet, og selvom vi ikke må dele alle informationerne endnu, kan jeg i hvert fald sige så meget, at deltagerne er gået ind i projektet med et fantastisk engagement og iderigdom, fortæller Mette Sejbjerg Andersen.
Gevinst for de mindste
De første tilbagemeldinger fra dagplejerne er også kommet. En fortæller blandt andet, at børnene er meget opmærksomme og interesserede, og har fuldstændig styr på rutinerne omkring LæseLeg:
-De kan genfortælle meget mere af bøgerne, end vi voksne egentlig havde regnet med. Faktisk er det min oplevelse, at selv de allermindste får noget ud af oplæsningen, siger Janni Poulsen, som er dagplejer i Roslev og tilføjer
-Når vi for eksempel har læst om Kaj og Sneglen, og en af de små peger på en snegl uden for, så kan jeg sætte ordene på for hende og tydeligt se på hendes ansigt, at det var præcis det, hun ville fortælle mig. På den måde giver LæseLeg os oplevelser, som vi kan dele og snakke om på andre tider af dagen også.
Fagchef for dagtilbud, Grethe Bach Jørgensen, er også begejstret for projektet:
-LæseLeg er et fantastisk projekt, både fordi resultaterne er lovende og fordi metoden går rigtig godt i spænd med vores pædagogiske læreplan, siger hun.
Forløbet med LæseLeg i Skive Kommune varer 22 uger og frem til den 10. februar. Efterfølgende skal Skive Kommunes resultater og erfaringer indgå i den samlede evaluering af LæseLeg, som TrygFondens Børneforskningscenter står bag.