Nye regler for håndtering af asbest i Skive fra sommeren 2024

Foto: Skive kommune.
dato

Ny lovgivning ændrer reglerne for håndtering af asbestmateriale i Skive Kommune fra sommeren 2024.

Den 1. juli 2024 trådte nye regler for håndtering af asbest i kraft. Ændringerne har betydelige konsekvenser for både virksomheder og privatpersoner, der håndterer eller ønsker at bortskaffe asbestholdigt materiale.

For virksomheder indebærer de nye regler et krav om autorisation for at kunne nedrive asbestholdigt materiale. Denne autorisation er obligatorisk fra den 1. januar 2025. Virksomheder har dermed perioden frem til denne dato til at indrette sig efter den nye ordning og få søgt den nødvendige autorisation.

Reglerne er også blevet ændret for privatpersoner. Fra 1. januar 2025 er det ikke længere tilladt for privatpersoner selv at nedrive asbest, medmindre det er i mindre omfang, som f.eks. nedtagning af enkelte tagplader. Indtil 1. januar 2025 kan privatpersoner dog lovligt stå for nedrivning af et asbestholdigt tag. Det anbefales dog stærkt, at man får professionel hjælp til dette på grund af sikkerheden.

Afleveringen af asbestaffald på genbrugspladser påvirkes også af de nye regler. Det er nu et krav, at asbestaffald skal være indpakket, når det afleveres på en genbrugsplads. Dette skal sikre, at asbeststøv ikke spredes, hvilket kan være yderst sundhedsfarligt.

De seneste ændringer i lovgivningen blev opdateret den 5. september 2024. Skive Kommune understreger vigtigheden af, at alle borgere og virksomheder er opmærksomme på de nye regler for at sikre både miljømæssig og personlig sikkerhed i forbindelse med håndtering af asbest.

Artiklen er redigeret af MSP, ansvarlig redaktør.

https://skive.dk/news/temu-byg-miljoe/nye-regler-for-haandtering-af-asbest-som-paavirker-baade-virksomheder-og-private/

Kilde: Skive Kommune

Seneste på facebook