Skive er den by i Danmark, hvis virksomheder har det bedste omdømme blandt kunderne

Profilbillede

Sproglærings-appen Preply har undersøgt, hvilke byer i Danmark, der er hjemsted for virksomheder, som klarer sig bedst, når det gælder omdømme blandt kunderne. Her ligger Skive i top.

Et dårligt kundeomdømme kan koste virksomheder milliarder om året, og det kan være en udfordring for en virksomhed at opbygge et solidt kundegrundlag samt loyalitet over for deres brand, især når virksomheden vokser internationalt.

At opbygge en virksomhed, der appellerer til forskellige kulturer, betyder at et brands kommunikation er endnu vigtigere og får endnu større betydning. Det er afgørende, at ethvert budskab formidles med succes på tværs af forskellige sprog og markeder. 

Sproglærings-appen Preply ønskede derfor at undersøge, hvilke byer i Danmark der er hjemsted for virksomheder der klarer sig bedst med hensyn til sit kundeomdømme, både generelt samt blandt kunder fra andre baggrunde, der taler andre sprog.

For at komme frem til svaret på dette spørgsmål, har de analyseret næsten fire millioner danske og udenlandske kundeanmeldelser på Trustpilot for virksomheder i 11 forskellige brancher i Danmark.

De beregnede på de anmeldelser, der fik en høj score på enten 4 eller 5 stjerner, og kunne derved finde frem til, hvilke byer der har det bedste omdømme blandt sine virksomheder i 2022. 

Preply har også samlet nogle tips til, hvordan virksomheder kan forbedre deres brands markedsføring på internationalt plan, som du kan finde her. 

Hvad viste undersøgelsen?

  • Skive er hjemsted for virksomheder med det bedste omdømme blandt kunderne generelt. 98,4% af anmeldelser til virksomheder baseret i Skive har enten 4 eller 5 stjerner.

  • Når man blot kigger på anmeldelser fra andre sprog end dansk, kommer Skives virksomheder igen på en førsteplads for bedste kundeomdømme, idet 97,6% af anmeldelserne på fremmedsprog havde 4 eller 5 stjerner. 

  • Danske virksomheder har det bedste omdømme blandt folk, der taler Rumænsk. Ved 94,1% af de Rumænske anmeldelser af danske virksomheder, er der givet 4 eller 5 stjerner.

  • Spansk-talende kunder er derimod blandt dem, der står for den laveste andel af tilfredse anmeldelser, idet 67,4% har givet 4 eller 5-stjernede anmeldelser. 

Kilde: preply.com

Byer med det bedste virksomhedsomdømme blandt kunder

Undersøgelsen af virksomhedernes anmeldelser i danske byer har vist, at Skive har den største andel af gode anmeldelser for sine virksomheder. Næsten alle (98.4%) af de anmeldelser, som Preply fandt på Trustpilot for virksomheder lokaliseret i Skive, havde enten 4 eller 5 stjerner. 

På andenpladsen kommer Hadsund med 96.6% tilfredse anmeldelser (4 eller 5 stjerner) af lokale virksomheder.


Foto: Preply

Hvilke danske byer har det bedste virksomhedsomdømme blandt kunder, der taler andre sprog end dansk?

Preply ville undersøge hvilke steder i Danmark, der er hjemsted for virksomheder med det bedste omdømme i udlandet. Dette gjorde de ved at se på anmeldelser på andre sprog end dansk.

  • Skive tager igen førstepladsen, idet der ved 97,6% af virksomhedsanmeldelserne på andre sprog er givet 4 eller 5 stjerner.

  • Lokale virksomheder i Værløse tager andenpladsen med 4 eller 5 stjerner ved 96.8% af anmeldelserne på andre sprog. 

 Foto: Preply

Blandt hvilke fremmede sprog har danske virksomheder det bedste omdømme

  • Anmeldere der taler Rumænsk har ifølge vores analyse de bedste erfaringer med danske virksomheder. Ved 94,1% af de anmeldelser vi fandt på rumænsk til danske virksomheder er der givet 4 eller 5 stjerner.

  • Spansk- og italiensk-talende kunder er derimod blandt dem, der står for den laveste andel af tilfredse anmeldelser, idet henholdsvis 67,4% og 76,8% har givet 4 eller 5-stjernede anmeldelser.

Foto: Preply

Blandt hvilke fremmedsprog har de danske brancher det bedste omdømme 

Preply ville også finde ud af, blandt hvilke nationaliteter de forskellige danske brancher har det bedste omdømme - igen baseret på den højeste andel af 4 og 5-stjernede anmeldelser. 

  • De fandt ud af, at skønhed og velvære, erhvervsservices samt elektronik og teknologi-brancherne har det bedste omdømme blandt folk, der taler litauisk. 

  • Hjem og have, penge og forsikring samt shopping og mode har den højeste andel af 4 eller 5 stjerner hos rumænske anmeldere.

  • Boligbranchen gør sig bedst blandt svenske anmeldelser, hvor 97,4% af de svenske anmeldelser har givet 4 eller 5 stjerner.

  • For fødevarer, drikkevarer og tobak er den højeste andel af 4 eller 5-stjernede anmeldelser modtaget fra polsktalende.


Foto: Preply

Metode

Preplys analyse omfatter de seneste seks måneders danske og ikke-danske Trustpilot-kundeanmeldelser for virksomheder i Danmark.

De højst vurderede anmeldelser var dem, der var ledsaget af enten fire eller fem stjerner. 

I alt blev der analyseret 3,8 millioner anmeldelser for 20.909 virksomheder. Dataene er korrekte pr. august 2022. 

Kilde: preply.com
Denne artikel er udarbejdet af 3. part. Indholdet er hverken sponsoreret eller betalt. De holdninger, der måtte fremgå, repræsenterer ikke redaktionen.